Jadłospis

DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM ( 3 - 6 LAT )
Przedszkolak rozwija się bardzo intensywnie zarówno fizycznie, jak i umysłowo.
Dlatego jego organizm potrzebuje dużego wsparcia produktów żywnościowych.
Dziecko w tym wieku jest ruchliwe, dlatego ważne jest, aby energia miała swe źródło raczej w węglowodanach złożonych ( warzywa, owoce ) około 70 % dziennego zapotrzebowania energetycznego - niż tłuszczach ( około 30 % dziennego zapotrzebowania ).
Czas przedszkola to początkowo okres przeziębień i chorób, dlatego istotne jest częste podawanie produktów wzmacniających odporność, probiotyków.
Dzieciom w wieku przedszkolnym nie należy kroić kanapek na mniejsze kawałki lub odkrajać skórki z pieczywa. Mają one już wszystkie zęby więc trening prawidłowego gryzienia jest bardzo istotny również z punktu widzenia rozwoju mowy.
Czas między 3. a 6 rokiem życia jest bardzo istotny by nie nauczyć dziecka złych przyzwyczajeń żywieniowych. Najlepiej w ogóle nie zapoznawać dziecka z fast foodami i gazowanymi napojami.
Jest to bardzo dobry czas na wprowadzenie zasad jedzenia słodyczy.

DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM POTRZEBUJE DO PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU:
Płynów w ilości 1,5 litra dziennie ( woda, niesłodzone herbatki owocowe i ziołowe, zupy )
Witaminy C, która wzmaga odporność i wspomaga przyswajanie żelaza
Cynku, który wzmacnia odporność i wspomaga produkcję hormonów, min. wzrostu.
Kwasów Omega 3, które wzmacniają odporność organizmu, obniżają poziom złego cholesterolu( LDL ), wpływają na równowagę produkcji hormonów.
Probiotyków, prebiotyków i żelaza.
Zważając na powyższe kształtujemy jadłospis tak by w sposób całościowy dbać o zdrowie i rozwój dziecka.
W każdym tygodniu w naszym menu znajdują się zbilansowane produkty żywieniowe:
wieloziarniste ciemne pieczywo, kasze, warzywa, owoce ...
Przykładowe menu
PONIEDZIAŁEK
śniadanie zupa mleczna, kanapki z chlebem razowym polędwicą, serem żółtym, sałatą, ogórkiem i pomidorem, herbata z cytryna, rumianek
drugie śniadanie owoce sezonowe, chrupki kukurydziane, wafle ryżowe, pestki dyni, orzechy, słonecznik, woda niegazowana
obiad zupa krem jarzynowy z grzankami, pieczone udko z kurczaka, kasza kus kus, gotowane warzywa: marchew, brokuły, kalafior ... , ogórek małosolny, kompot wiśniowy lub truskawkowy
podwieczorek kasza jaglana zapiekana z jabłkami
WTOREK
śniadanie jajecznica ze szczypiorkiem, chleb graham, rzodkiewki, kalarepka, słupki marchewki do pochrupania ,kakao
drugie śniadanie serek waniliowy, chałka z miodem, banan, woda niegazowana, herbatka miętowa
obiad barszcz biały z kiełbaską i ziemniakami, placuszki z cukinni z sosem jogurtowo - ziołowym, herbatka z dzikiej róży
podwieczorek sałatka owocowa
Dbamy o indywidualne zalecenia żywieniowe i w miarę możliwości dostosowujemy się do diet specjalnych.